Friday, February 8, 2013

mulut dan budi bahasa seorang murid

alhamdulillah...sehingga kini aku dikurniakan kesihatan dan rezeki yang murah...semoga segalanya diberkati..salam hari jumaat semua...

rase terpanggil mahu berkongsi satu cerita iaitu conversation aku n seorang bapa murid aku during mengambil wang bantuan persekolahan rm 100...ceritanya begini...

selepasa diberi taklimat dan wang untuk diagihkan pada murid,aku pun mula bergerak ke kelas...murid juge dikehendaki datang semasa tu..dalam perjalanan aku dah nampak ramai ibu bapa beratur depan kelas anak mereka..nak menunggu cikgu yang tak kunjung tiba...padahal masa meeting singkat tu pon kami dah nampak kelibat ramai ibu bapa beratur nak dapatkan wang tersebut...

ye la..kita sebagai manusia bukan semua berlatar belakang yang sama...namun kita perlu sentiasa bersyukur...ada kaya,sederhana, dan mungkin kurang mampu...yess...all these colours kite boleh lihat di muka dan cara ibu bapa murid2 ni...kadang2 kita akan rase...nak amik duit baru nak datang jumpa...tapi biasa sebagai seorang guru...hati kite akan berkata...diorang memerlukan wang tersebut..lebih2 lagi untuk aku yang kebanyakan murid dari kelas sederhana...

Jadi...mulut tak tergamak nak cakap suh bayar yuran bagu those ibu bapa yang datang tuk ambil duit hari tersebut...memang standard ada ibu bapa belum bayar yuran untuk anaknye...tapi klu dilihat dari muka ibu bapa tersebut, sanggupkah aku???memang tak sanggup sementelah ibu bapa tu juge macam malu dengan aku...tapi aku buat2 tak tau aje...macam tak tahu yang die belum bayar yuran lagi...\

tapi ape yang buat aku sakit hati adalah mulut dan budi bahasa seorang murid aku...kisahnya...ayahnye datang lambat...ye la..aku pon paham...orang masing2 bekerja...klu die keje kilang...klu cuti kene potong gaji lak...jadik bapa murid ni datang lewat...dalam kes ni...bapa murid ni keje kilang....

geram sungguh aku dengan die...bila ramai yang dah balik, murid ni habaq kat aku...cikgu aishah bagi saya la duit tu...saya nak beli hp...yang macam cikgu aishah punye...heiii...tingginye taste anak murid ingat rm 100 boleh beli macam2 ke zaman skrang...masa ni aku dah mula rase bersalah juge...rase nak beli hp nokia rm 90 hengget je pkai depan anak murid...sebab imiginasi sesetgh murid begitu...aku hangin...aku ckp...ini klu takde ic takleh amik..kene ibu atau bapa yang amik...die jawab lagi...ala cikgu...tu kan duit saye...aku dah macam malas nak layan masa ni...

then tak lama lepas tu ayahnye datang...dengan pakaian keje...memang hati aku tersentuh sbb aku tgk dari segi pakaian aku tahu yang keje nye bukan senang...aku dah memang kenal bapa murid ni...then die pon isi semua benda,sign n aku pon serahkan angpow duit...tau ape jadi....anaknye serta merta tarik angpow tu seolah2 nak merampas duit tu masa ayahnye nak masukkan dalam dompet yang aku tengok pon dah takde cash sangat...

ayahnye cpat2 tarik tak nak bagi anak tu, dan anak tu marah...cakap tu duit die,nak beli kat kedai depan...bapanye dah macam segan dan malu ngan aku...mestilah die malu...sbb nmpak sangat mcm die kemaruk dgn duit tu...aku mmg nak sekeh kepala murid aku...tapi aku cakap...ishhh...kamu ni kenapa...duit tu untuk ayah kamu, kamu takde ic lagi...memang tak boleh pegang duit sebanyak tu...baru lah bapak nye lega sket....

sambil anaknye pakai beg, aku sembang lagi...encik cuti ke...tak cikgu..keje ni..ohhh...keje dekat2 sini ke...jap lagi kene masuk keje ye...tak la cikgu...keje kat shah alam...dah balik dah ni...dan serentak tu jgak anak die cakap...haah cikgu...ni hah...bapak saya keje kilang la cikgu...ni hah kunci stor kilangnya...(sambil die tunjuk kunci kilang bapaknye )...sungguh kurang sopan....

tapi apa daya aku...klu ikutkan aku memang aku nak cili mulut anak murid aku...aku rase dah setaun yg lepas aku ngaja murid ni,dah banyak yang aku tegur,...alahai....sedih aku tengok...tolonglah anak2...hormatilah ibu bapa...janganlah bercakap tu main nak cakap je...sebelum cakap fikirlah hati orang lain dulu terguris ke tak...

daaa....

sampai jumpa lagi....

ikan masak taucu

hari ni nak ke HUKM...babah warded(routine)..jadi pagi2 dah bangun masak untuk bwk bekal...hari ni turn kite tido ward teman babah...meh aj...