Thursday, April 21, 2011

Air Selusoh...Boleh ke idak....













  • Iman dengan ayahnye...yang gler bergambar.....



  • Nenek aku cakap...klu sakit baru sikit2...takyah g spital dulu...nanti lama kene tahan kat ward....aku pon dok tunggu je la kat umah...





  • Tapi kawan2 sekolah plus misi kat sini asik suh aku g spital...maklom bersalin takde tanda ni susah jgak ek...kuikui....





  • Dek sebab malas nak kecoh2...pagi selasa pegi le jgak spital....walhal baru sakit sikit2 je...terus la admit ward...aku kan bersalin rabu...ari selasa dah menggatal masuk ward.....





  • Dok kat ward..keje g sana...sembang...g sini...sembang...pendek kata keje bersembang aje la....sampai dh penat dok wad pun ada rasenye...bile tanye nurse...depa habaq...anak sulung biasa kontraksi 12 jam....mengira2 la aku 12 jam tu dengan akak2 kat dalam ward....





  • Actually nak citer pasal air selusoh sket...klu kat spital...dr memang tak bagi minum air selusoh...tapi yang peliknye sebelum ni ade gak aku dengar nurse spital sabak tempat aku bersalin suh minum air selusoh...





  • Dipendekkan citer...nenek aku dah rendam bunga fatimah since ari senin....n bunga tu kembang mekar...aku dok teringat...klu kembang depa kata dah dekat benor nak bersalin...tapi aku tak sakit pulek...jadi takde la minum...





  • Sampai kat spital masih lagi aku tak minum...akak depan kata...minum aje chah...aku lak takut2....nenek aku call..suh minum jugak...last2...aku dok pk bunga tu pon ciptaan Allah...yang menentukan segalanya Allah...jadi aku minum....sekali mak aku plak call cakap jangan minum...bercampur baur perasaan aku time tu...





  • Dalam masa yang sama gak aku minum sebotol air zamzam....malamnye kontraksi berlaku tapi semua still weak kontraksi....bile jalan je kat nurse...mesti nurse cakap...sabar ye kak...kite pon takleh tolong...tu semua kuasa Allah...banyak2 sabar,...satu malam gak le takleh tdo...gerenti adik sebelah katil aku takut nak bersalin...hehe...





  • Bila pagi nenek n suami aku awal2 pagi dah g umah ustaz aku...mintak air selusoh....kul 8 pagi...doktor datang check plus marah2...sebab depa kata aku minum air zam2 tu macam air selusoh gak lebih kurang...depa dok kata...bile minum air selusoh...baby menggasak nak kuar...tapi pintu takmo terbukak....aku panik jugak masa tu...tapi semuanya aku berserah pada Allah...Allah maha berkuasa....





  • Time ni nenek n suami aku dah tunggu kat luar ward bersama air selusoh yang baru....dan time ni gak sebenarnye aku dah sakit yang rasa nak putus pinggang....dalam kul 9 lebih gitu nenek aku pujuk gak aku minum air selusoh...aku yang bercampur baur takut2 nak minum...nenek n suami aku rase agak kecewa gak awalnye...sampai la ade sorang makcik tu cakap minum aje...pastu sapu ke perut...dengan tawakalnye...aku minum jugak dan berdoa moga dipermudahkan....





  • After minum separuh air selusoh...aku dah takleh jalan...kene berwilcha masuk balik dalam wad....n yang tak sangkanya terus sakit...n nurse terus check bukaan aku berapa...after that nurse pon tolak wicha...masuk labour room...yang aku sibuk klentong nurse supaya aku leh balik jap kat katil aku...nak abiskan air selusoh la konon...tapi nurse dah terlalu cemas sampai die kata...takpe...takpe...saye amikkan...dalam kul 10 lbey gitu aku pon sempat sms laki aku suh get ready patah balik g spital...aku nak beranak dah.....









  • n tak lama pastu kul 12.14 tengahari aku pon selamat lahirkan iman....sejam lebey dalam labour room aku rase macam 12 jam pon ade...tapi masa tu...dah terpikir dalam pale otak...biar aku tak selamat...janji baby selamat...dah cukup manis buat aku...alhamdulillah selamat kedua2nye.....bile iman dah lahir...sekali lagi terfikir....andai Allah cabut nyawa aku....kesiannya kat iman.....









  • Nurse sempat main cak2 dengan suami aku...bile suami aku call...tanye nurse baby ape....nurse cakap tengok la nanti...surprise...nakal ek adik2 nurse....tapi pasukan sorak nurse2 HTAJ memang marvelous...hasil sorakan mereka...alhamdulillah...aku tau le serba sedikit ape nak buat....nape aku kata pasukan sorak...sebab nurse yang mengadap aku rasenye adelah hampir 10 orang kot....tak tau le pandai ke idak klu kat swasta sebab bile bersalin spital gomen...ianya disertai dengan pelbagai ugutan,...takde manja2 ek....tapi aku ni memang style kene ugut kot....baru ok....









  • Kesimpulan yang aku nak wat sebenarnye dalam entry ni...minumlah air selusoh...hehe...insyallah...mintak pada perawat2 islam...contohnye ustaz2....kerana bacaan ayat2 suci AL-Quran yang ditiupkan pada air tersebut insyaallah akan membukakan pintu rahim tuk welcome our baby...chaiyoo......(ramai je tak minum air selusoh,cepat bersalin kan...kuikui)



P/S laki aku bagitau...minum je air selusoh tu...die minum takde pape pon...steady je...takde pon rase nak beranak sampai skang...sape suh simpan air selusoh dalam peti ais...sodappp....




ikan masak taucu

hari ni nak ke HUKM...babah warded(routine)..jadi pagi2 dah bangun masak untuk bwk bekal...hari ni turn kite tido ward teman babah...meh aj...