Sunday, January 9, 2011

Seronok...

  • seronok rase bile duduk di sekitar masyarakat yang dah pon bergelar ibu bapa ni...jadi....banyak le pengalaman yang leh kite kutip daripada cerita kawan2....maklom banyak petua diorang ni.....

  • meh aku share sket ape die citer2 diorang untuk aku yang tengah menghitung2 hari ni....antaranya....

  • pakai kain batik mula dari atas....bukak terus turun ke bawah....supaya baby tak keliru...tau kat mane tempat die nak keluar...dulu memula takde la nak buat...tapi nenek aku kata...kalau dah tau...ikut aje.....uwaaa....aku cakap kat akak sekolah aku...nape bagitau kite???kan dah kene wat......jadi...aku wat jugak je la....

  • jangan dok atas kain buruk.....katenye nanti uri pecah...ouucchhhh..takut dengar...ye la...akak sekolah tu dulu rajin dok atas kain buruk...dan itu lah jadi padanye....

  • minum air bali,air kelapa n makan bendi......air bali untuk klu leh elakkan anak demam kuning....air kelapa memang baik untuk ibu2 mengandung n bendi elok sebagai pelincir bagi baby.....disebabkan malas nak kait kelapa muda depan umah...makanye kite beli yang dah siap aje la.....tak air kelapa...air bali...tu je la menu nye skang....

  • Pakai kain batik samada mak or nenek kite yang senang bersalin...disebabkan aku dok dengan nenek aku...maka akak2 skolah pesan...pakai je kain batik nenek tu klu die selalu senang bersalin....

  • Kalau anak demam kuning,letak akar pokok mengkudu bawah bantal baby....untuk menyerap katenye....

  • nanti bile dah bersalin,kain batik kite tu leh la bagikan pada kawan2 kite yang lom ngandung and mau ngandung...jangan basuh...suh die pakai...syaratnye orang tu takleh mintak kat kite....kite je kene saje2 bagi.....

  • Yeah...itulah beberapa pengalaman yang aku kutip daripada orang sekeliling aku...terima kasih bebanyak...segala2nye ketentuan daripada Allah S.W.T. juga....moga2 baik2 saja...

p/s...tak sabar2 nak g kenduri kawen suraya lagi 2 minggu...tunggu.....

ikan masak taucu

hari ni nak ke HUKM...babah warded(routine)..jadi pagi2 dah bangun masak untuk bwk bekal...hari ni turn kite tido ward teman babah...meh aj...