Monday, April 5, 2010

Seminar Keibubapaan.....

Baru-baru ni sekolah aku menganjurkan seminar keibubapaan.....khusus untuk ibu bapa dan anak-anak....isinya amat menarik ditambah pula dengan senario masa sekarang ni yang menuntut kita semua lebih berhati-hati dalam kehidupan.......kehidupan kini makin mencabar nampaknya......ceramah ini dijalankan oleh seorang ustaz...(napelah aku lupe catat namanye)

BTW......ustaz ini juga merupakan seorang imam di tempat tinggalnya....antara isi kandungan ceramah beliau yang sempat aku salin :- (aku memang suka mencatat......sebagai renungan semula)


  • 6 prinsip kejayaan
  1. Yakin kepada hakikat kalimah syahadah
  2. Sembahnyang dengan khusyuk dan taat
  3. Berilmu dan berzikir
  4. Tunaikan hak tanpa menuntut hak
  5. Hati yang ikhlas
  6. Sanggup berkorban
Percayakah korang....aku mendengar ceramah ni tanpa ada rasa mengantuk....kupasan setiap isi di atas memakan masa dari jam 8.30 pagi sehingga jam 1.00 petang.......ye la sebelum tu pun ustaz tu dah cerita pahala menghadiri ilmu agama....tinggi nilaiannya....bak kata abah aku dulu.....time aku bermalas2 nak ke masjidil haram.....kalaulah Allah bentangkan pahalanya di depan kita...tanpa bertangguh kita bergegas ke masjidil haram....punyelah senang nak kutip pahala....tapi manusia tak nampak....


Dalam ceramahnya...beliau juga menceritakan tentang kepincangan institusi kekeluargaan pada masakini....namun itu lah kenyataan...bumi sudah semakin tua....akhir zaman makin menghampiri......jagalah diri dan keluarga sebaik mungkin......kadangkala pada aku.....mahu berbicara lanjut tentang isu2 seperti ini...takut juga ada yang pincangnya pada diri sendiri......namun selaku seorang yang berpendidikan agama dan bergelar ustaz serta imam....aku merasakan beliau layak untuk menasihati........


Beliau turut bercerita tentang kejayaan adik Nik Nurmadihah yang berjaya mendapat 20 A dalam SPM.......adik ini merupakan seorang anak nelayan...antara tips2 kejayaannya adalah selalu berpuasa dan mendirikan solat tahajjud dan solat hajat....di samping diberikan rezeki yang halal oleh bapanya......agar terang hatinya menerima ilmu pelajaran....moga2 rezeki yang kita cari selama ini halalan toiyiban....jadi guru misalannya.....satu profiesien yang halal kita kira....namun.....contoh terdekat.....lambat seminit kita masuk ke kelas.....mungkin boleh dipersoalkan di hari kemudian....jadi,renung2 kan......(aku memang selalu alpa.....)



Ada juga beberapa petua supaya anak2 tidak menjadi pelupa...antaranya :

  1. Jangan tengok buih
  2. Jangan baca nama pada batu nisan
  3. Jangan melihat najis semasa membuang air besar
  4. Jangan melihat kemaluan
  5. Jangan berdiri di tengah2 haiwan.....contoh..kambing..lembu..
Namun begitu, petua di atas bukanlah takleh lihat langsung...tapi jangan diamalkan.....kesimpulannya ustaz tersebut juga menasihatkan kami semua :


LA TAHZAN - Jangan berputus asa.....kerana sesungguhnya Allah bersama-sama orang yang sabar....

Sekian untuk tatapan semua...tata...Wassalam.....

ikan masak taucu

hari ni nak ke HUKM...babah warded(routine)..jadi pagi2 dah bangun masak untuk bwk bekal...hari ni turn kite tido ward teman babah...meh aj...