Saturday, February 6, 2010

Sambal Tauhun....



Betul ke ejaan aku eja ni..tapi sambal tauhun adalah sejenis makanan orang jawa katanya...tetapi bukankah kami takde kaitan dengan jawa sangat...BTW...beberapa hari sudah...suami aku ada cakap teringin sangat nak makan sambal tauhun...masalahnya..aku mane la reti masakkan sambal tauhun tu...

Tapi disebabkan dia cakap nak masak...jadi aku pun dengan semangat mencari bahan-bahan untuk sambal tauhunnya....Antaranya...2 kilo kerang...serai...santan..taucu..belacan...cili api...lengkuas...n halia...Petangnye sambil aku nak menonton televisyen dan menunggu orang yang nak masak balik...hehehe...aku pon mengupas le kerang2an itu...adus...gatal2 gak tangan kene air kerang....pastu time nak potong bawang...n bahan2...aku call le suami aku,tanye berapa banyak nak guna...boleh die cakap...sebanyak kerang...adus...pengsan gue klu camtu nak kupasnye.....tapi layan je la...aku pon teringin nak makan gak...ahakkkkzzzzz....

Dan apabila suami aku sampai...dia pun mula nak menumis...yang aku terkedek2 menghiris itu dan ini...sebagai orang yang tak tahu apa2...aku pun bertanya la...

Aku : Bang,ok ke hiris camni...
Suami : Ok...ok...kalau boleh halus2 lagi....

Haha...boleh gitu kawan2...arahan suami lak tu...kene patuhi....tapi bile dah siap...pergh...memang marvelous....meh tengok aksi suami aku memasak....

Suami aku masukkan bahan-bahan...yang semua aku yang hiriskan...



Kemudian,tumis lama2 dan masukkan kerang,...serta santan dan tauchu....(senang je rupanya )




DAN akhirnya..lauk kami untuk malam itu...



Antara lauknye...ialah sambal tauhun...acar buah from kak gee...udang goreng berlada...bendi telur...n also durian from pak itam...simple je...tapi hakikatnye...kurang2 pon lauk nak hidang kat suami aku...biasa 4 lauk la yang standardnye...harap2 sampai bile2 aku mampu nak masak 4 lauk....

Kalau nak diikutkan...suami aku hantu dengan udang...aku yang tak reti makan udang...makan udang...sure loya...tapi malam tersebut...ditalanya kerang sahaja...sungguh berjasa aku mengopek kerang...hahaha...

Sekian untuk laporan masakan oleh suami aku....

ikan masak taucu

hari ni nak ke HUKM...babah warded(routine)..jadi pagi2 dah bangun masak untuk bwk bekal...hari ni turn kite tido ward teman babah...meh aj...