Sunday, February 7, 2010

Sabtu dan Ahad kami...

Sabtu dan ahad kami dipenuhi dengan aktiviti memenuhkan perut serta mencuba masakan2 yang baru...macam biasa aku akan pergi ke pasar n pilih bahan-bahan untuk memasak...Hari Sabtu aku bercadang memasak ayam masam manis...ada beberapa reason malas nak makan luar...antaranya :

1. malas nak tunggu makanan lama2...
2. teringin nak mengurangkan makan makanan yang mengandungi msg
3. Rasa seronoknye tengok suami aku makan sepenuh hati...

Mari kita lihat menu masakan aku yang agak poyo pada hari sabtu....



Antara lauk2 nye ialah...ayam masak masam manis,ikan goreng,telur masin from my mama n sambal belacan...senang je nak bagi suami aku selera...letak je sambal belacan...hehehe....

Kemudian keesokan harinya hari Ahad...tetiba dengar ibu mertuaku pulang ke kampungnye..sure2 le lalu umah aku kan...jadi mesti la akan singgah punye...aku sebenarnye takde plan nak masak ape...cuma memang nak membakar ikan sumbat kelapa...nasib baik sesampai je mak mentua, aku dah siap masak...n ini la rupa masakan aku yang tak tau le ape mak mentua aku cakap dalam hati...hahaha...



Antaranya adalah gulai ikan masin talang,ikan bakar,sambal kicap( resipi cik zan),terung goreng berlada n telur dadar...n also bahulu kemboja yang mak mentua aku bawak dari kampung...punye le lama bersembang2....orang2 tua kan...hahaha...mak mentua den memang rockkkk!!!!hidup mak mentua....

Punye la kenyang hari tu makan bersama suami,mak mentua,nenekku,adik iparku n nenek chu mentua ku...betul ke bahasa aku ni....tiba-tiba satu malam insiden tak terduga terjadi...hahahaha...memang lawak....dan terbukti bahawasanya.....



aku n suamiku gemukkkkk...hahahha...

katil rumah nenek aku memang banyak dan ini salah satu katil tempat sape2 je boleh lepak...katil ni aku gunekan untuk surf internet la....disebabkan kami berebut2 nak main internet...satu kakinya patah...hahaha...memang cuak sesangat la....

tapi suami aku dah paku cantik2...dari 2 kaki...sekarang ada 3 kaki....meh layan gambo2nye....



suami aku gergaji kayu...nak buat kaki katil yang baru...



dan akhirnye selamat dipaku....hahaha....eh...mak mentua aku ade bawak ole2 dari kampung jugak iaitu.....



inilah namenye pisang abu...muda lagi...

Aku pun tak tau nak buat ape, sebab akhir2 ni pisang selalu membelenggu hidup aku dan suami...hahaha...pagi makan pisang goreng,petang pun camtu....sebab resipi cik zan la aku ketagih masak pisang goreng...bile aku bagitau suami aku...nak tebang pisang lidi belakang rumah nak buat gulai pisang.....hahaha....die cakap pening dah die...asik pisang aje....Akhirnya....aku pun buat le begini....



lama gak le aku menggorengnye....menghargai pemberian..hehehe...



sedap banget kerepek pisang ni...sape2 nak mintak sikit...singgah le umah nenekku kalau ada lalu di sini tau...tata...nanti den tulis lagi....

ikan masak taucu

hari ni nak ke HUKM...babah warded(routine)..jadi pagi2 dah bangun masak untuk bwk bekal...hari ni turn kite tido ward teman babah...meh aj...