Monday, February 4, 2013

review pasar borong klang minggu ini...

memang biasa setiap minggu or 2 minggu skali,saya,suami n iman musti g shoping ke pasar borong klang...jarang miss...

minggu ni kuhnun nak g ari sabtu tetapi ditangguhkan ke hari ahad memandangkan sabtu ade kenduri n sibuk sangat nak makan kat hardware cafe,space u8,shah alam...owhh..nanti saye riview harga makanan, rasa, pakej n perasaan kami sekali makan di hardware cafe yang amat selesa dan privacy itu...

walaupun hari ahad kami juge ade beberapa kenduri perlu attend tapi kami tetap gagahkan jua ke pasar borong sebab suami saye dan keluarga saya jarang makan kat luar dan sarapan pagi saye kebiasaannya adalah nasi berlauk...

sebelum kita nak ke pasar besar pertama sekali nawaitu kene betul iaitu sahaja aku mau g membeli barang basah di pasar borong adalah supaya keluarga saya tidak terabai makan n minumnye...haha...pastu konsep juge perlu ditetapkan supaya bajet tak lari...n bawak duit jgn lebey2...supaya kite akan rase teruja nak membeli di pasar borong lagi...untuk kali ni aku rase aku belanja dalam rm 60 kot...

Antara yang aku beli :

1. Sotong kurita kembang...rm 12 sekg...tapi aku beli 1/2 kg saje bersamaan rm 6.00
2. Ikan Bawal hitam....1 kg rm 14...aku dapat 4 ekor bawal...
3. Ikan gerut..yang leh dibuat masak kerutup atau sup...1 kg rm 12...dapat 4 ekor jgak
4. Ikan kerisi...1 kg rm 7.00...dapat 8 ekor rasenye...
5. Ikan merah...1 ekor rm 12.50...beli untuk sup iman...leh jgak wat ompon...seekor
dapat 6 potong..
6. Ikan gelama...rm 7.00 sekg...sedap wat pekasam atau masak tauchu...

itu la tema aku minggu ini...tema ikan laut...takde ikan sungai, udang n sotong...mungkin minggu berikutnya....biasa klu g pasar borong ni parking agak susah jadik hanya aku yang g shopping...while iman n ayahnya tunggu kat parking lot...aku beli pon kejap aje sebab takyah tawar menawar pon,..hege sume same...cume kene pandai tgk keadaan ikan tu sbb klu murah2 sgt pon selalu tak brape fresh...

tapi aku penah dapat ketam 1 bakul rm 15.00 aje...die jual sbb kaki ketam banyak dah patah...memang melantak ketam lah...odw ke pasar borong aku de conversation dgn laki aku...

aku...iman n nape penat sangat tdo tak bangun2...
laki...penat g umah anis la tu...kan sesat...biar la...
aku...sunyinye tak dgr sore iman...ayah minggu ni nak mkn laksa ke
laki...boleh jgak...laksa ibu kan d best...sape leh lawan...
aku...klu ikan sardin murah ibu beli...klu tak,minggu ni takyah mkn laksa..
laki...kan akak nursery asik tanye laksa ibu...
aku...tunggu birthday iman je la...mintak duit yah...

dan seperti dijangka...ikan sardin minggu ni mencatatkan harga yang agak mahal iaitu rm 9.50 sekg...heiii...mahalnye...sorila mr laki...minggu ni takde laksa hokeh...

ape yang aku perati hege ikan agak mahal minggu ni di pasar borong...tak jumpe dah kembung rm 4.00,tongkol rm 4.00 n sardin rm 4.00...nampak nye ikan2 ni dah lebey kurang nak sama level dgn bawal,merah n gerut...jadi lebey baik la aku yg beli yang mahal terus...ape yang masih menarik perhatian aku ke pasar borong klang ni adalah bahan mentahnya yang memang fresh...walaupun mahal drp musim sebelum ni...tapi memang berbaloi....sampai jumpa...daaaa....

ikan masak taucu

hari ni nak ke HUKM...babah warded(routine)..jadi pagi2 dah bangun masak untuk bwk bekal...hari ni turn kite tido ward teman babah...meh aj...