Tuesday, January 22, 2013

rencana tentang gigi..

Seorang bayi tidak memerlukan gigi kerana seorang bayi hanya minum susu . Jadi mereka tidak memerlukan gigi untuk mengunyah makanan.

Apabila berumur setahun mereka akan mula mempunyai 4 batang gigi iaitu 2 batang di bahagian atas dan dua di bahagian bawah. Pada masa ini bayi suka menggigit apa sahaja.

Apabila sudah bersekolah mereka akan mempunyai 20 batang gigi iaitu 10 batang di atas dan 10 batang di bawah. Gigi depan agak tajam bertujuan untuk menggigit makanan ,manakala di belakang agak rata untuk mengunyah makanan.

Apabila menginjak lagi dewasa, kita akan mempunyai 32 batang gigi iaitu 16 batang bahagian atas dan 16 batang dibahagian bawah.

Apabila gigi susu mula longgar, gigi kekal akan mula tumbuh di bahagian bawah gigi yang longgar. Jadi ia perlu dicabut atau luruh sendiri dan gigi kekal akan tumbuh dengan elok. Gigi kekal ini lebih besar daripada gigi susu..gigi yang besar memudahkan kita menggigit dan mengunyah makanan.

Jadi, kita perlu pandai menjaga kebersihan gigi dan perlu memberusnya setiap hari..hargailah giigi kita....

ikan masak taucu

hari ni nak ke HUKM...babah warded(routine)..jadi pagi2 dah bangun masak untuk bwk bekal...hari ni turn kite tido ward teman babah...meh aj...