Monday, December 31, 2012

Aku meniaga ok....

Di samping aku jadik cikgu...aku jugak turut meniaga kecil2an...bukan meniaga dari umah ke rumah...tapi meniaga suh orang datang umah...haha...sungguh aku pelik....

Mengapa tebiat meniaga payah nak ilang daripada kamus idup aku...mungkin satu memang faktor aku suke nak meniaga...dan suke amik risiko...dan mungkin jugak keturunan tok nenek aku dulu yang memang meniaga....

Apa yang aku meniagakan...Antaranya :

1. Dulu2 aku meniaga tusyen la...sesaje...skang memang nak jgak menusyen disebabkan ada gak yang bertanya...tapi tah nape malas...white board punye besar dabak...tapi masih dok bertapa dalam stor....owhh...cepatlah mood itu datang sebab orang tanye aku...extend rumah nak wat tmpat tusyen ke tu...bagus kan...orang offer dulu...


2. Meniaga kain ela...dari dulu sampai la lani...alhamdulillah...customer sentiasa ada...skang tgh trend cotton n also cotton sulam...sampaikan tukang jahit aku pon jadik customer aku...caranye senang je...letak je dalam keta...bile orang tanye baru aku kuarkan...klu tak aku diam je...biasa org yg beli kain ngan aku adalah regular customer sebab org lain ckp baju diorg lawa...hahaha...sombongnye aku...di samping tu aku jual la sekali telekung n sampin ke ape ke...


3. Meniaga tudung la plak...sebenarnye aku takde la minat sangat tang tudung...tapi disebabkan ade orang tanye...dan diorang cakap...amikla tudung shaaa...jadik aku pon terjebak dalam alam jual tudung..antaranya..baru aku amik tadi...tudung 3 layer,tudung xl n xxl....Brooch pon aku jual gak....


4. Meniaga makanan....cth...biskut raya time raya...itu dulu...time anak dara...kudrat memang dasat....skang dah ada keluarga...pale otak malas nak dicabangkan bebanyak...tapi skang aku masih meniaga kerepek2 la tuk hari raya....dulu2 aku wat frozen food...karipap,donat,popia...skang...smua ke laut...tapi aku tak tau...skang ramai sangat orang suke tempah kuah laksa dengan aku...mungkin sudah tiba masanya ka aku wat kuah laksa frozen...yes...aku tau...kuah laksa klu letak belah atas peti beku memang takkan basi...ramai orang tanye ape resepi kuah laksa aku...mungkin resepinye aku ltak ikan sardin yang banyak kot......


5. Skrang yang tengah boombastic aku niaga ialah tepung cheese powder...yang untuk chezy wedges macam kfc tu....aku jual murah2 aje...agaknye tu sebab orang beli dengan aku kot...tapi lebey kurang je dgn harga kat pasaran aku tgk tenet...aku lak bukan jenis suke iklan kat tenet sebab aku lebih suke bergerak bebas...sebab perniagaan ni semua adalah minor course aku...jadi aku takmo pk byk2 sangat...while major course aku as a cikgu yang perlu aku tekankan...tapi kan...sape nak tepung cheese powder...leh saje ape salahnya call aku...or also can drop ur order msg kat comment aku...dengan special price rm 7.00 per pck kandungan 100 gram dgn erti kata lain 100 gram korang leh gune untuk satu peket besar fun fries....nanti next entry aku letak gambo cheese powder itu....


p/s....sebenarnye...ada banyak lagik bende lain aku meniaga...contoh apam tepung beras,pizza,nasi lemak...tapi aku dah macam terlupe semua tu...walaupun aku ingat macam mana nak masak...semua tu adalah berdasarkan order sahaja....daaaa...sampai jumpa.....

ikan masak taucu

hari ni nak ke HUKM...babah warded(routine)..jadi pagi2 dah bangun masak untuk bwk bekal...hari ni turn kite tido ward teman babah...meh aj...