Tuesday, May 17, 2011

TV9..5 taun di hatiku....


  • Sepanjang berpantang,hari2 den tengok tv...hari ni cuti hari wesak...tengok la cari menantu...aku bukan le suke sangat tengok tv...tapi sementara nak tinggalkan iman sebab nak membasuh kain baju iman,pasang aje tv9 untuk Iman..sure iman diam...



  • Aku pon dah hafal rancangan tv kat tv9....7.00 sampai 8.00 pagi...tanyalah ustaz.....8.00 sampai 8.30 tak silap aku....muqaddimah....then ade adik dan al-quran...buat hari ni...ada semanis kurma( ulangan )-tajuk perigi cari timba...



  • Aku abis settle semua time semanis kurma baru nak mula...lpas semanis kurma..ada ulangan cari menantu lak...jadi...meh nak kongsi sket ilmu pengetahuan yang aku baru dengar dari Cari Menantu tadi....( aku baru tau semuanya..rugi...rugi...)



  • Semasa menanam uri...basuh uri bersih2....letak asam n garam....then masa menanam bacakan surah al-falak,surah an-nas n selawat 9 kali....warghh...baru tau....tapi time tanam uri iman..asam n garam memang letak sekali...



  • Tujuan bertahnik supaya nanti anak pandai nak menyusu dengan kita....dan bertahnik tu disunatkan kunyah dulu kurma tu dalam mulut orang yang alim ulamak ( yang bersih hatinye,takde ngumpat2.....then letak pada lelangit baby.....aku ingat time iman lahir aku wat sendiri je kat spital time malam....suakan madu kat mulut iman...meleleh2 kat mulutnye....susu ibu menyebabkan anak akan lebih mendengar kata...dan kuat antibodinye...



  • Yang lain..aku dah tak ingat le plak....lemah ingatan le plak dah semenjak due menjak ni...hehe....melayan iman punye pasal...ape pon lupe....tapi ape yang aku tau...



  • Hati aku puas dapat susukan iman sampai die terus tertdo walaupun pade hakikatnye...aku bagi gak susu formula...tapi seboleh2 nye memang aku kurangkan....so far...sekali la iman minum susu dulac ( dumex ) tu masa aku g skolah...yang lain smua gune susu ibu...moga2 murah rezeki iman...ibu akan makin bertambah2 susu dengan jayanya.....



  • Hati aku puas dapat basuh baju2 n lampin iman...skang aku lebih banyak pakaikan iman lampin compared to pampers....walaupun kadangkala aku pakaikan pampers especially time ngantok banget kul 2,3 pagi....skang aku lebih prihatin sket...sebelum ni asik wat dek je malas nak ganti lampin iman...hehe...owh..lagi satu..nak habaq sket petua nenek aku...rerase buntut n celah2 peha anak merah menyala tu...sapulah tepung ubi...pengganti bedak..really working...takyah gune krim memahal.....



  • Hati aku puas bila bangun pagi dan berjaya settlekan iman sampai iman wangi n pakai baju cantik2.....



  • Kesimpulan.....memoga aku lepas ni akan lebih pandai+prihatin+mematuhi jadual nak mengurus rumahtangga...ni aku masih lagi takleh nak imagine klu pasni andai rezeki kami iman dikurniakan adik plak...aku xtau la pandai ke tak aku handle....

p/s...iman skang suke isap jari...aku ni dah la takut nak potong kuku iman..sebab die nak isap jari..kene le potong gak kukunye....cepatlah iman besar....


ikan masak taucu

hari ni nak ke HUKM...babah warded(routine)..jadi pagi2 dah bangun masak untuk bwk bekal...hari ni turn kite tido ward teman babah...meh aj...