Tuesday, April 19, 2011

Pantang Secara Tradisional...


  • Esok dah hari ke 43 aku berpantang...maknenye ade lagi balance satu hari nak berpantang...yeay..best...best...



  • Pantang secara tradisional bersama orang tua memang banyak jugek cerewetnye...tapi semua ade rasionalnye...alhamdulillah...tak sangka aku yang degil ni leh gak ikut....



  • Antara yang masih terkesan yang aku ingat....awal2 bersalin dalam 3 hari camtu...air minum aku dicontrol....mak aku cakap klu dah haus sangat pon ambik ni...ape ni tu...air halia campur bwg putih cmpur lada hitam.....time ni woo n mak aku sentiasa jaga tempat air supaya aku tak pegi ke situ...tapi sekarang dah ok....leh minum banyak sikit...rasionalnye ape....sebab urat2 masih mengembang dan perlu dikecutkan...memula macam tak percaya...sekali kali kedua berurut mak bidan cakap....eh...semalam ok...ari ni bengkak lak rahim along...along minum air banyak ek...wahhh...terus takut pastu...minum air sikit2 je,....



  • Bertungku seawal 5 pagi...memang ikut hati takmo bangun....tapi woo membebel dengan jayanye...dengan alasan nanti anak dah bangun bile masa nak bertungku....badan nak kene jaga jugak...nak gune lama....bukan jaga anak je...semenjak tu gagah bangun 5 pagi...bertungku lebih kurang sejam.....klu anak menangis...alamat cik suami yang membuai anakanda puteri.....



  • Makan tak leh sebarang....kene ade ansur maju...sampai skrang takde makanan aku yang dicampur dengan cili blender aka cili boh...semua pakai lada hitam n lada putih sahaja...rasional...perut itu kembali muda semula...macam baby...jadi takleh terkejut2....pakai lada hitam n lada putih supaya badan sentiasa panas.....



  • Pakai bengkung setiap masa bersama2 sapuan kapur yang dicampur asam limau...rasional supaya pinggang tak bergerak2 n perut cepat kempis....really work!!!



  • n buat ke akhir kali ni....minum air inai,halia bara n ibu kunyit...memang marvelous...panas menggelegak...rasional...membetulkan semula n melacarkan perjalanan dalaman wanita....sure aku rindu semua bende2 ni pasni....sayonara pantang 44 hari...but u still need to pantang sampai 3 bulan...mak aku cakap....rase tak rela....

ikan masak taucu

hari ni nak ke HUKM...babah warded(routine)..jadi pagi2 dah bangun masak untuk bwk bekal...hari ni turn kite tido ward teman babah...meh aj...