Friday, August 13, 2010

Macam-macam petua

  • Ada macam2 petua dibekalkan pada aku...semenjak dua menjak ni...tinggal mau ikut atau tak je....dan harap2 aku boleh ikut dengan jayanya...ahakksss.....
  • Selepas ujian darah yang memerlukan darah diambil 10 ml itu...aku takde la penyakit ape2....walau apapun disebabkan time aku konfirm jawatan dulu aku ada disahkan darah tinggi...dengan baik hatinya aku mengaku pada nurse n doctor....
  • but...very terkejutly...selepas 3 kali check....nurse mengesahkan aku takde pon darah tinggi...adakah darah tinggi itu tidak ada sejak aku preggy...wallahua'lam...tapi.....aku hanya mampu mengucapkan.....alhamdulillah...klu boleh takyah le makan ubat....hehe....
  • bacaan semua ok...dan aku berharap semua akan berjalan baik-baik aja dong....
  • antara petua yang aku dapat le...nama pon petua...of course dari orang2 tua...
  • pertama....makcik bidan belakang umah pesan...don't eat air tebu,nanas, tapai n air kelapa pada awal usia kandungan....dibimbangi la kan...aku agak tersentap sikit masa tu....coz beberapa hari sebelum diberitahu...aku ade minum sampai 3 bijik air kelapa muda.....walaubagaimanapun...cuba la elakkan ye pada orang2 lain...bila dah lama sikit...leh la minum air kelapa...untuk menguatkan lagi baby....
  • kedua.....minum air bali...untuk baby sihat dan kurang risiko untuk terkena demam kuning apabila kelahirannya nanti....
  • ketiga...jangan sellau berada di tempat yang selalu anda mabuk di situ...sebab ia akan mengikuti anda...haha...tak tau la ye ke tak....dengar je ye...petua....
  • dan yang akhir...daripada nenek aku...jangan tdo siang....klu nak tdo pon....duduk...takleh baring...nanti angin terkumpul dalam badan...lagi susah...aku sungguh risaukan yang ini...dan setiap hari aku berusaha menegakkan postur badan aku semasa duduk supaya aku janganlah terbaring...ahakkkssss....musti orang lain lagi dengar banyak petua.....ni je la yang aku baru dengar di awal2 ni...maklom...baru je lagi...cau cin cau.....

ikan masak taucu

hari ni nak ke HUKM...babah warded(routine)..jadi pagi2 dah bangun masak untuk bwk bekal...hari ni turn kite tido ward teman babah...meh aj...