Sunday, May 2, 2010

Cantik ke Tulisan Aku

Assalamualaikum....

  • Rindu betul aku same ini blog...dah 3 hari rasanya tak online ek...hehe...maknenye dah 3 hari la aku balik umah suami aku....berjalan2 dengan seronoknya...rase panjang cuti tu bile kite g jalan2 ek...anyway...aku nak update pasal kain ela daa....mana tau ada rezeki di sini daaa.....tapi lum sempat tangkap gambar kain lagi pulak.....
  • Kali ini ada kain opel-matching,cotton 1 Malaysia,natasya princess...jadi sape2 nak shopping..leh la mula tengok esok ye....hehe..jan gan lupe tau...well....nak kongsi sikit pasal tulisan...orang kata tulisan ni leh menggambarkan sifat orang yang menulis..iye ke...meh tengok tulisan aku...dan kite buat carian di internet maksud tulisan aku......


Kecondongan
i. Condong ke kanan
Extrovert, suka bercerita, berkongsi maklumat dgn orang lain, peramah, suka campur orang, mudah memimpin, mudah menunjukkan kasih sayang, berani, pemurah

Kerapatan
ii. Rapat-rapat
Suka campur orang, amat bergantung kepada orang lain, jimat atau kedekut
Tekanan
i. Tekanan yang kuat
Seseorang yang menulis dengan kuat tekanannya sehingga berbekas di bahagian belakang kertas. Sihat, cergas, pantas dan sedikit agresif

Bentuk Tulisan
ii. Tulisan yang tajam-tajam atau leper-leper
Tulisan yang angular dan sharpRasional, berkerja dgn sistematik, pandai mengurus dan banyak memakai otak di sebelah kiri (otak logical)

  • Ini pandangan mengikut kajian Dr Fadzilah Kamsah....I like kenbanyakan ceramah motivasinye..memang suke bangat...sebab semangatnya tinggi.....jadi...kite pun makin tinggi la semangat kan....Aku yakin...pakar motivasi macam beliau...adalah orang yang rajin membaca...jadi macam kite semua ni...emmm...layak ke nak jadi pakar motivasi????...hehe...tu sebab aku skang rajin gak baca dan sedang berminat membaca biografi tokoh2 kenamaan yang terkenal...contoh ...Mendiang Lim Goh Tong.....kita boleh ambik pelbagai pengajaran yang postif daripada pembacaan kan...

  • Emm...jom la kite citer pasal maksud tulisan tangan aku...dulu aku ingat lagi...time belajar...konon nak cari keje itu dan ini...dan ada orang mencadangkan..tulis resume gune tulisan tangan walaupun pada masa itu orang dah tulis resume menggunakan komputer...tapi kebanyakan diorang kata...banyak company suke tengok kalau tuliusan kite tu kemas dan sebagainya....sejauh mana kebenaran...aku tak pasti...apa yang pasti aku seorang cikgu.....
  • Emm...jadi cikgu memang kene banyak menulis menggunakan tangan....contoh...tulis buku rekod mengajar macam di atas...tulis resit,kedatangan murid,adab belajar,laporan lisan,rekod penghantaran dan pemeriksaan buku murid,buku kesihatan dan pelbagai lagi...hehehe....banyak kan keje pengkeranian seorang guru.....tapi walau apapun orang kata....hati tetap puas bile melihat itu hasil keje kite yang digunakan untuk anak bangsa...yang satu hari nanti...bukankah pewaris generasi masa kini???pengalaman yang tak boleh dibeli dengan wang ringgit.....hanya cikgu yang memahami kan....hehe....
  • Lupakan sebentar...sambung balik citer....banyak yang mengena jugak dengan diri aku ye tulisan ni....contoh...ekstrovert....tau kah korang maksud ekstrovert????maksudnye seorang yang aktif,susah duduk diam...camtu lah lebih kureng.....lawannye orang introvert.....pendiam,kurang aktif...camner aku tau maksud ekstrovert...sebab dulu semasa di maktab...menuntut ilu sebagai bekalan menjadi guru.....kami ditugaskan dengan tugasan murid ekstrovert dan introvert,....ingat lagi....responden aku sekarang ni dah Tingkatan 1 pun....Kishore Varma( ekstrovert) n Soh Eu Gene(introvert).....as a result..aku lebih kurang macam Kishore Varma la ye...tapi aku memang ingat anak murid aku ni...Kishore....memang masa tahun 1 agak nakal...tapi tulisan memang cantik....dah makin meningkat remaja ni...aku pun dah takde dengar khabar berita daripada bekas anak murid...moga2 terus success( maknanya aku dah lama jugak la ye ngaja).....hehe.....
  • Tapi ramai orang kata kan...tulisan aku cantik...uissttt...cantik ke tulisan aku???tapi best je tulisan cantik kan...aku selalu pesan kat anak murid aku...berlatih tulis cantik2,....nanti kamu jugak yang nak baca semula...jadi semangat itu penting...kalau tak cantik tulisan,mesti tak nak baca,mesti tak dapat ulangkaji semula untuk masa depan.....satu lagi pesan aku yang aku rasa agak lawak tapi berkesan.....korang kene tau...murid sekolah rendah ni kene psiko die tinggi sikit supaya die rajin dan boleh follow cikgunye( asalnya kite follow diorang,dah psiko,diorang follow kite...hehehe...)...
  • kisahnya,aku mengajar Bahasa Melayu tahun 4....semua kelas aku yang pulun...tau le bile tahun 4...perubahan dari era dreaming murid ke arah yang lebih serius...contoh...Bahasa Melayu....perlu buat cari isi,buat sendiri semua,latihan no more provided isi tempat kosong dalam buku teks dan tulis karangan...untuk memulakan dan memusatkan pemikiran diorang bukan keje mudah lagi2 untuk tulis karangan....jadi aku penah cakap...kamu tau macam mana nak tulis karangan....tulis karangan tu sama lah macam kamu membebel....takleh tulis pendek2...kene panjang.,..tapi kene masukkan semua yang kite belajar...kata hubung,peribahasa dan sebagainya....jadi sebenarnya...kalau mak2 kamu suke membebel kat rumah tu...bagus la...mesti sekurang2nya mak kamu boleh membantu kamu mencari isi karangan yang baik.....jadi...pada perempuan...memang bagus rupenye kite ni suke membebel kan???haha.....
  • Panjang lak aku bebel...btw...meh nak promo korang tupperware bekas kuih raya daripada jenama Tupperware...origional ye kawan-kawan....ada 6 biji...atau setengah dozen...didatangkan dengan 3 warna....hijau,kuning dan merah...cantik ooo....so,sesiapa yang berminat...bolehlah bagitau den ek....0123766713...leh den kirimkan nanti...and den leh amik kat umah makcik denn....( den memang tak tahan dengan Tupperware).....ni promo yang lama ye...takde dalam katalog....tapi kite ada stok....jadi stok nye...sure la limited....Price....hehe...tata.....

  • Bukan sonang nak dapek harga camnie..hehe...

ikan masak taucu

hari ni nak ke HUKM...babah warded(routine)..jadi pagi2 dah bangun masak untuk bwk bekal...hari ni turn kite tido ward teman babah...meh aj...