Friday, March 5, 2010

Terima Kasih Pak Uteh....

Nape aku pilih tajuk ni...hahaha....sekolah aku adalah salah sebuah sekolah yang terpilih untuk melaksanakan modul sastera untuk murid tahap 2.....dan pada minggu ni aku mula gunakan buku Terima Kasih Pak Uteh.....bermula dengan bab 1 ye....





Sinopsis cerita ni aku belum terlalu menguasai...namun apa yang aku tengok sepanjang baca bersama-sama murid-murid.....mengenai Pak Uteh...anak bongsu dalam sebuah keluarga,....belum berkahwin...ramai anak saudara.....dan anak2 saudara tak suka sebab garang....ehemmmm...sebenarnya bukan nak citer pasal pak uteh...nak cite apa cite masyuk hari ni.....





alkisahnyeee.....sorang cikgu ada bagi buku pada aku.....rupa2nye anak murid aku buat keje rumah aku masa kelasnya....wahhh...bangga kejap...takut jugek anak murid aku kalau tak siap keje umah.....alkisahnya mungkin bukan sebab takut kot...sebab nak dapat 3 bintang daripada aku agaknye.....ganjaran untuk sesiapa yang buat keje aku sekemas mungkin.....





Apabila dah sampai kelas.....pretend seolah2 tak tau ape2...yang lain semua aku tgk dah sibuk tanya...cikgu nak antar buku semalam ke.....aku kate...ok...antar kat sini sekarang...sambil tu pura2 mengira...kira kuat2 bagi psiko sikit kat yang tak antar....yang dah bukunye dirampas dek cikgu lain tu gelisah memanjang...kejap ke depan...kejap ke belakang.....



Time aku kire2...sesambil aku tanye...berapa murid semua yang ada....dalam 32 orang diorang semua jawab...then aku kire2 lagi...nampaknye ada 3 orang yang tak antar...mengaku sebelum saya panggil nama sorang2.....angakt tangan tu yang 3 orang...aku pon panggil le tetiga ke depan....perghhh...marvelous sangat agaknye teguran aku...tetiga menangis.....teguran aku sekarang lebih banyak berkisar pada jangan menderhaka or melawan pada orang yang lebih tua....kamu tau dosa pahala nye kan...saya sendiri takut...inikan pula kamu semua ni....muka tiga2 orang lawa...tapi cikgu tak sangka ye....tak siap keje umah.....


Dengar lagi ni kengkawan aku membebel......

Cikgu ni punyelah tak bagi keje sekolah banyak2 kat kamu....cikgu bagi yang setakat nak wat sejam je masa cikgu...konpem leh siap...tapi kamu takleh pulak...camner ni....nak ke cikgu bagitau Guru Besar suh tambahkan waktu mengajar cikgu dari satu jam ke 2 jam dok kelas ni????( masa ni aku dah harap diorang semua cakap tak nak )


But....tak aku sangaka...diorang jawab camnie....nak nak cikgu...suka belajar bahasa Melayu...satu kelas pulek tu...terkesima tul aku...pelik pon ye.....kelakar pon masuk sekali...tapi control lagi....aku cakap balik....b.melayu sejam je sehari...kamu belajar betul2...dengar betul2....confirm kamu dapat A.....hahaha.....


Cikgu ni bukan suke nak marah2 kamu....bile cikgu marah2 kamu...balik nanti dah sakit tekak...bile sakit tekak dah kene g klinik....jumpe doktor...bayar duit ubat lagi kat doktor...kamu tak kesian ye kat cikgu...tak marah nanti....cikgu kesian kat kamu...terus buat silap....camner????


Berjurai2 air mata anak murid....anyway...kebanyakan kita hanya faham besarnye pengorbanan guru bile kita dah dewasa...mereka lah yang mendidik kite dari mula mengenal A,B C dan 1,2,3.... hinggalah kita mampu bertatih sendiri....kepada semua anak didikku ku...kalian kesayangan hati cikgu Echah....tak pernah terdetik niat menghancurkan kalian malahan hanya yang terbaik untuk kalian...halalkan apa segala yang mungkin ada menyentuh hati kalian dan mungkin ada masa kalian yang telah cikgu sia-siakan....


Kepada cikgu2ku yang pernah mengajarku...aku kini cikgu echah.....terima kasih atas segala titipan berharga tanpa jemu mendidik....segalanya yang baik dari Allah S.W.T. dan buruk itu adalah dari kelemahan kita sendiri....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, March 5, 2010

Terima Kasih Pak Uteh....

Nape aku pilih tajuk ni...hahaha....sekolah aku adalah salah sebuah sekolah yang terpilih untuk melaksanakan modul sastera untuk murid tahap 2.....dan pada minggu ni aku mula gunakan buku Terima Kasih Pak Uteh.....bermula dengan bab 1 ye....





Sinopsis cerita ni aku belum terlalu menguasai...namun apa yang aku tengok sepanjang baca bersama-sama murid-murid.....mengenai Pak Uteh...anak bongsu dalam sebuah keluarga,....belum berkahwin...ramai anak saudara.....dan anak2 saudara tak suka sebab garang....ehemmmm...sebenarnya bukan nak citer pasal pak uteh...nak cite apa cite masyuk hari ni.....





alkisahnyeee.....sorang cikgu ada bagi buku pada aku.....rupa2nye anak murid aku buat keje rumah aku masa kelasnya....wahhh...bangga kejap...takut jugek anak murid aku kalau tak siap keje umah.....alkisahnya mungkin bukan sebab takut kot...sebab nak dapat 3 bintang daripada aku agaknye.....ganjaran untuk sesiapa yang buat keje aku sekemas mungkin.....





Apabila dah sampai kelas.....pretend seolah2 tak tau ape2...yang lain semua aku tgk dah sibuk tanya...cikgu nak antar buku semalam ke.....aku kate...ok...antar kat sini sekarang...sambil tu pura2 mengira...kira kuat2 bagi psiko sikit kat yang tak antar....yang dah bukunye dirampas dek cikgu lain tu gelisah memanjang...kejap ke depan...kejap ke belakang.....



Time aku kire2...sesambil aku tanye...berapa murid semua yang ada....dalam 32 orang diorang semua jawab...then aku kire2 lagi...nampaknye ada 3 orang yang tak antar...mengaku sebelum saya panggil nama sorang2.....angakt tangan tu yang 3 orang...aku pon panggil le tetiga ke depan....perghhh...marvelous sangat agaknye teguran aku...tetiga menangis.....teguran aku sekarang lebih banyak berkisar pada jangan menderhaka or melawan pada orang yang lebih tua....kamu tau dosa pahala nye kan...saya sendiri takut...inikan pula kamu semua ni....muka tiga2 orang lawa...tapi cikgu tak sangka ye....tak siap keje umah.....


Dengar lagi ni kengkawan aku membebel......

Cikgu ni punyelah tak bagi keje sekolah banyak2 kat kamu....cikgu bagi yang setakat nak wat sejam je masa cikgu...konpem leh siap...tapi kamu takleh pulak...camner ni....nak ke cikgu bagitau Guru Besar suh tambahkan waktu mengajar cikgu dari satu jam ke 2 jam dok kelas ni????( masa ni aku dah harap diorang semua cakap tak nak )


But....tak aku sangaka...diorang jawab camnie....nak nak cikgu...suka belajar bahasa Melayu...satu kelas pulek tu...terkesima tul aku...pelik pon ye.....kelakar pon masuk sekali...tapi control lagi....aku cakap balik....b.melayu sejam je sehari...kamu belajar betul2...dengar betul2....confirm kamu dapat A.....hahaha.....


Cikgu ni bukan suke nak marah2 kamu....bile cikgu marah2 kamu...balik nanti dah sakit tekak...bile sakit tekak dah kene g klinik....jumpe doktor...bayar duit ubat lagi kat doktor...kamu tak kesian ye kat cikgu...tak marah nanti....cikgu kesian kat kamu...terus buat silap....camner????


Berjurai2 air mata anak murid....anyway...kebanyakan kita hanya faham besarnye pengorbanan guru bile kita dah dewasa...mereka lah yang mendidik kite dari mula mengenal A,B C dan 1,2,3.... hinggalah kita mampu bertatih sendiri....kepada semua anak didikku ku...kalian kesayangan hati cikgu Echah....tak pernah terdetik niat menghancurkan kalian malahan hanya yang terbaik untuk kalian...halalkan apa segala yang mungkin ada menyentuh hati kalian dan mungkin ada masa kalian yang telah cikgu sia-siakan....


Kepada cikgu2ku yang pernah mengajarku...aku kini cikgu echah.....terima kasih atas segala titipan berharga tanpa jemu mendidik....segalanya yang baik dari Allah S.W.T. dan buruk itu adalah dari kelemahan kita sendiri....

No comments: