Tuesday, March 2, 2010

Mari Menggosok Bersama Saya....

Hehehe...menarik tak bunyinye...memang dah lama teringin aku nak berkongsi entry ini...memula aku hanya ada satu bahan saja...tapi bile aku pindah sekolah baru ni...aku dapat teknik terbaru....bagus kan...memang betul orang2 tua berkata....pepatah orang dulu2 ada mengatakan....malu bertanya....sesat jalan....n jauh berjalan, luas pengalaman ( betul ke peribahasa ni )

Peribahasa Melayu biasalah kan...kalau tgk dalam buku tatabahasa melayu peribahasa terbahagi kepada bandingan semacam,simpulan bahasa,perumpamaan dan beberapa lagi.....( kena bukak buku rujukan balik ni )


Ikutilah kelas menggosok secara percuma bersama aku :


1. Kakitangan kerajaan or juga swasta akan pakai baju batik pada hari khamis n also sabtu....aku memang suka pakai baju batik sutera sebab pada aku baju itu membuatkan kita tak berbau walaupun kita pakai seharian...kalau boleh hari2 aku nak pakai...tapi malas nak gosok...hahaha....

Namun begitu, aku ada satu petua yang best...sebelum nak gosok baju sutera, sila spraykannya dahulu, then bungkus dalam plastik pastu masukkan ke dalam peti ais yang belah beku punye....setelah beberapa jam dan korang pegang baju tu macam dah keras, bolehlah korang menggosoknya dengan mudah...perghhhh...macam gosok baju pakai sunsilk....guna jari aje....hehehehe...serius...try la....

2. Aku baru dapat petua ni daripada cikgu sekolah aku time sembang2.....suaminya merupakan seorang bekas tentera....dan biasa la kan...tentera side seluar biasa tajam2....aku pun tak tau sejauh mana keberkesanannya tapi aku fikir ada logiknya.....coz orang dulu2 gunakan kanji tuk menggosok.....sebab nenek aku cakap bagi baju tu keras....jadi terletak je...boleh gitu.....apa yang suami cikgu ni buat...dah die tgk seluar yang isterinye gosok kurang kick....die amik gam yang kite guna tuk melekat kertas tu.....die sapu kat side seluarnya....pastu die gosok......perghhhh...kata cikgu tu memang menjadi...memang tajam seluar suaminya......tu la...nanti aku ingat nak cuba la....

anywaayyyyy...itulah beberapa pelajaran yang aku dapat...tak rugi kite berkawan dengan ramai orang n rajin bertanyaaaa....yang penting pada aku....kite jangan jadi bodoh sombong....ahakkksssss....sekian dari aku....tatatta.....

ikan masak taucu

hari ni nak ke HUKM...babah warded(routine)..jadi pagi2 dah bangun masak untuk bwk bekal...hari ni turn kite tido ward teman babah...meh aj...