Tuesday, March 9, 2010

Ikan Gerut Masak Kerutuk

Sekarang ni bila aku pegi je pasar.....nak cari ikan kembung...alahai...susahnya.......susah bukan sebab apa....sebab aku dah lama tak makan ompok...sedih...yang aku jumpa pun kembung no.2...yang no.1 payah betul nak dapat......










Beberapa minggu yang lepas aku ke pasar nak membeli bahan-bahan basah...sebenarnya time tu aku teringin sangat nak beli limpa nak masak yang macam kat umah Pak Itam time Gia menikah...sedapnye la...teringat2 sampai sekarang....aku g market.....tempat daging dah siap cuci...pegi pon dah tinggi hariii....kahkahkah...padan muka kami....g la plak kat frozen food...ada....tapi takleh potong sikit2....sekilo RM8.50......apa aku nak wat bebanyak tu....aku cakap kat suami aku....nanti time open house raya kite masak macam kat umah pak Itam tu ek.....ni beli banyak2...tak tau sape nak makan......










last2 g market ikan betul2....betul2 takde idea nak beli ikan ape sebab kembung takdeee.....kembung inspirasiku.....sape tak penah makan ompok mesti anggap biase je kembung tu.....tapi kalau dah rase....baru le tercari2 kembung......jadi hari tu kami beli la gerut n cencaru.....semua aku suh belah belakang....sebab semua tu aku nak sumbat dengan inti2 ikan......hehehe.......berbalik pada gerut...memula tokeh cina tu nak buang sisik....tapi aku kata takyah....suami aku masih berpk........ini ikan ape dan ape yang aku nak masak....tunggu ye suamiku......












  • Meh aku kongsikan sedikit info resipi ikan gerut masak kerutuk....suami aku kata die tak penah jumpe masakan camtu....tapi die kata.....sedap....vangga...vangga....hehehe...taktaulah klu sape2 yang tau kan......antara bahan-bahannya......


  • Ikan gerut,bawang putih,lada putih n asam jawa,serbuk kunyit,garam.....


  • Itu saja kawan-kawan bahan-bahannya......


  • Mari lak aku ajarkan cara-cara nak buat......


  • Tumbukkan bawang putih,lada putih n garam....pastu lumur dengan serbuk kunyit......dah tu bancuh air asam jawa pekat2.....then mix together semua.....jangan cair sangat tau.....pekat2 sikit......


  • Pastu...sumbat dalam ikan gerut...ingat...ikan tu belah belakang ye kawan-kawan.....goreng dengan minyak yang sedikit......buat ala2 panggang........


  • Bile korang makan......crispy.....sebab sisiknya....mengembang dan membuatkan marvelous......jom aku nak jeleskan korang dengan gambar-gambar ni.....


Ada seekor je ikannya....besar kan....tapi semua berjaya dimasukkan ke dalam perut suamiku dengan jayanya.....dengan alasan....memang marvelous dan tak pernah jumpe lagi....hahaha......petai n sambal belacan memang wajib ye kawan-kawan.....



ikan masak taucu

hari ni nak ke HUKM...babah warded(routine)..jadi pagi2 dah bangun masak untuk bwk bekal...hari ni turn kite tido ward teman babah...meh aj...