Wednesday, February 3, 2010

PANAS...Panas dan panas.....

Hehe...assalamualaikum n salam satu Malaysia (M kene huruf besar ok, kata nama khas tu )....hehehe....
Emm...tajuknye panas...panas..panas....nape ek....Ini disebabkan sekarang musim panas tak kira malam atau siang...yeke kawan2...aku terasa bahangnye...memula aku ingat aku sorang je yang panas n berbahang2...tapi rupanya ramai gak yang panas...

Disebabkan hari yang panas ni..teringin lak tetiba aku nak bercerita pasal pisang goreng panas...alkisahnye bila dah berumah tangga of course la kita akan asyik berfikir apa yang nak dimasak...bila dah masak sarapan dah pk apa nak masak tengahari...dan begitu la seterusnya...hinggakan sekarang bila aku nak tido kepala aku ligat berfikir menu sarapan untuk pagi esoknya....

Baru-baru ini...aku pon berkesempatan bertanya resipi pada cik zan…iaitu makcik aku le…alkisahnye selepas kawen mestilah kene jalan2 kan ???( haha…banyak lagi tak habis jalan ni)..jadi pada minggu yang lepas…selepas kami pegi ke rumah mamak mulis sempena kenduri anaknye…kami pon melajakkan diri ke rumak cik li n pakcik pauzi dan seterusnye ke rumah cik zan n mamak badai…..

Makan punye makan….semua umah menghidangkan masakan lazat ok…meletop2 perut rasenye….then bile dah bermalam lagilah banyak kali kene makannye….malam tu cik zan masak ikan bakar,kerang kicap, sayur campur n sambal yang marvelous….Mr Suami cakap…kalau tak ngenangkan perutnye yang dah nak meletop makan mee bandung kat umah cikli mau dibelasah lagi….aku rase memang semua tip top…sebab aku kenal jenis perut suami aku…hahaha….

Sarapan paginye kami telah dihidangkan dengan nasi lemak…satu lagi pujian hangat keluar dari mulut kami…sedapnye sambal nasi lemak…rugi…rugi tak tangkap gambo…walaubagaimanapun…aku ingin berkongsi satu resipi rahsia makcik aku iaitu pisang gorengnye…dan marilah kita semua sama2 belajar membuat resipi pisang goreng rahsia ini yang tidak perlu menggunakan tepung rangup khas lagi kerana sesungguhnya dengan hanya menggunakan tepung gandum yang berharaga kawalan iaitu RM1.35, korang mampu mendapatkan hasil yang lebih enak daripada tepung rangup….

Begini caranya….

Memula panaskan 3 ke 4 sudu margerin…bagi menggelegak tau…camni…
Pastu..tuangkan dalam tepung gandum…camni…

Campurkan dengan air garam…korang raselah kelikatannya sendiri…sorila…aku tak sempat amikkan gambo…tapi jangan lupe gorengkan tau…dalam minyak yang cantik…..

Hasilkan akan jadi begini…..

Dan mungkinkah suami aku tersenyum….


Ye….tengok betapa excitednye suami aku makan…kruk krak…kruk krak…..


Selamat Mencuba…..













ikan masak taucu

hari ni nak ke HUKM...babah warded(routine)..jadi pagi2 dah bangun masak untuk bwk bekal...hari ni turn kite tido ward teman babah...meh aj...