Sunday, January 13, 2013

Simpulan Bahasa

yang agak jarang aku dengar...mari kita dengarkan ia bersama-sama :

1. Anak tut : anak orang lain yang kita pelihara seperti anak sendiri ( mungkin kita biasa gunakan anak angkat, kan )

2. Besar diri : Bongkak atau sombong

3. Buta kayu : Tidak berpelajaran

4. Cakap angin : Percakapan yang tidak menentu

5. Gendang besar : Orang yang suka bercakap besar tetapi percakapannya semua kosong

6. Gergaji dua mata : Orang yang menerima keuntungan daripada dua pihak

7. Golok kayu : Pengetahuan yang tidak mencukupi, tidak ada gunanya

8. Gila bahasa : Orang yang tidak panjang pemikirannya

9. Hati tikus : Penakut atau pengecut

10. Jadi kaki : Jadi ejen kepada sesuatu pekerjaan

11. Lidah biawak : Orang yang bercakap berdolak dalih

12. Otak kecing : Lembam, tidak mampu menerima pelajaran yang diajar

13. Senapang bambu :Orang yang nampaknya berbahaya tetapi berwatak sebaliknya

14. Tiang kampung : Orang yang paling tua dalam sesebuah kampung

Menarik tak simpulan bahasa di atas...secara seriusnya,aku acapkali juga guna simpulan bahasa dalam perbualan seharian tetapi berdasarkan pembacaan aku, inilah antara 14 simpulan bahasa yang aku baru jumpa dan insyaallah aku akan gunakan....aku bukan cipta sendiri simpulan bahasa ni semua.....

ikan masak taucu

hari ni nak ke HUKM...babah warded(routine)..jadi pagi2 dah bangun masak untuk bwk bekal...hari ni turn kite tido ward teman babah...meh aj...